Reittiohje 2021

Lyhyesti

• Kaikilla matkoilla on sama ensimmäinen lenkki (27 km), jonka jälkeen saavutaan takaisin lähtöalueelle (Nikkarila)
  • 75 km ja pitemmät erkanevat 50 km reitistä rastin 58 jälkeen
  • 100 km ja pitemmät erkanevat 75 km reitistä rastin 73 jälkeen
  • 100 km kohdalla saavutaan taas Nikkarilaan
  • 160 km erkanee 130 km reitistä Pieksämäen keskustassa rastin 137 jälkeen
  • Kaikkien reittien rastipisteet käyntijärjestyksessä näkyvät kartoissa
Rastitunnisteet PDF-tiedostona

Korjauksia

130 km rastiselitteet ovat karttatulosteessa vahingossa korvaantuneet 75 km selitteillä. Korvikkeeksi voi katsella 160 km rastiselitteitä 13-alkuisiin rasteihin saakka. Tämän lisäksi on vielä rasti 138 ja maalirasti. Oikeat selitteet löytyvät tältä sivulta.
Kartan rastiselitteissä on virhe 160 km matkalla 13-alkuisissa rasteissa. Oikeat korjatut selitteet löytyvät tältä sivulta. Rastin 130 selite on väärä ja oikea selite on rastin 131 kohdalla. Sama vika toistuu kaikkien 13-alkuisten rastien kohdalla eli oikea selite on seuraavan rastin kohdalla.
Rasti 59 puuttuu kartasta 100 km ja pitempien matkojen rastiselitteistä, vaikka se kuuluu kaikkiin näihin reitteihin. Tällä sivulla on korjatut rastiselitteet.
Lyhimpien reittien (30 km ja 50 km) kartalla on vahingossa ylimääräinen "167"-merkintä, josta ei tarvitse välittää.
BONUS: Rastilla 100 on pe-la-yönä myös jonkin verran juomavettä tarjolla

30 km

30 kmSeliteKm
MaaliMuistomerkki27.4
Lyhin reitti kulkee vedenjakajareitistön eteläisiä polkuja vähän ristiin rastiin. Lähes koko ajan on mahdollista suunnistaa vedenjakajareitistön omien opasteiden mukaan. Ensin kuljetaan Mustosen kierrosta vastapäivään Mustosen eteläpäähän. Muista leimata ensimmäinen rasti 30 hieman ennen pohjoiseen kääntymistä.

Jatketaan matkaa Mustosen itälaidalla pohjoiseen, kunnes Mustosen koillispuolelta tulee risteys (rasti 31) ja viittoja Kypäräkankaalle. Kulje viittojen opastamana Kypäräkankaan lenkki myötäpäivään. Muista leimata rasti 32 radan varresta ja rasti 33 metsäautotien ylityskohdassa. Rasti nro 34 on lähde, jonne on pieni pisto reitiltä. Risteyskohdassa pitäisi löytyä kyltti "lähde". Omalla vastuulla voi juomavarastoja täydentää lähteestä, jossa normaalisti on hyvää vettä.  Jatka seuraamalla opasteita kohti Pyijyn laavua ja Tuoppua.

Virallinen vedenjakajareitistön opastus tekee Mustosen eteläpäässä pienen koukun pohjoiseen, mutta halloween hiken reitti oikaisee. Voit kulkea kumpaa reittiä tahansa, kunhan kuljet kohti Tuoppua. Yhdysreitti Tuopunkankaalle kulkee harjulle tehtyä hiekkatietä pitkin.

Vedenajakajareitistön oma kuvaus väittää Tuopunkangasta vaativaksi maastopyöräreitiksi, mutta
 kuvaus on väärässä. Tuopunkangas on pääasiassa erittäin helppo, mutta reitillä on pari kosteampaa kohtaa, muutama juurakko ja hieman kivikkoa, jotka paikotellen saattavat pistää pyöräilijän jalkautumaan. Seuraa viitoitusta ja kulje Tuopun MTB -reitti ympäri myötäpäivään.

Heti reitin erkaannuttua tieltä joudut tekemään reitiltä pienen piston pohjoiseen rastille 35. N. 14 km kohdalla poistu reitiltä seuraavan kerran. Aja aivan järven rantaan ja seuraa rantapolkua koilliseen kunnes saavut pienelle laavulle eli rastille 36. Palaa samaa reittiä takaisin Tuopun MTB-reitille. Reitti jatkuu Pikonniemen laavulle, jossa käännytään etelään. Joudut taas hieman erkanemaan reitiltä päästäksesi käymään Kotiniemen laavulla ja rastilla 37. Palaa takaisin viralliselle MTB-reitille. Seuraa opasteita kunnes pääset jo tulomatkalta tutulle tielle. Palaa samaa tietä pitkin takaisin kohti pohjoista, kunnes vasemmalle lähtee reitti Kukkarojärvelle

Seuraa opasteita kohti Kukkaroniemeä. Lossi ja kukkarojärven laavu jäävät reitiltä hitusen vasemmalle. Kukkarojärven ranta on koko ajan aika lähellä vasemmalla puolellasi. Lopulta virallinen reitti eli Nikkarilan luontopolku / Kukkarojärven kierros tekee tiukan käännöksen oikealle, mutta sinun on jatkettava koko ajan pienenee polkua pitkin aina Kukkaroniemen kärkeen saakka rastille 39.

Palaa Kukkaroniemen kärjestä takaisinpäin. Seuraa nyt reittiopasteita kunnes saavut Metsäopistontielle. Paikan pitäisi olla alkumatkasta tuttu. Kulje tietä pitkin takaisin Nikkarilaan. Käy muistomerkin luona leimaamassa maalirasti, ellet jatka pitemmille reiteille.

50 km

50 kmSeliteKm
59Ranta47.3
MaaliMuistomerkki49.4
Kulje ensin edellä kuvattu 30 km reitti.  Nikkarilaan palaamisen jälkeen kurvaa Kurssilasta koilliseen ja siirry oikealle lähtevälle pienelle polulle. Polku siirtyy järven rantaa ja yhtyy lopulta harjanteella kulkevaan Partaharju-Nikkarila yhdysreittiin. Rasti 50 on harjun päällä polkujen risteyksessä.

Seuraa reittiopasteita kohti Partaharjua. Ole varovainen vilkkaan Varkaudentien ylityksessä. Saavut MTB Partaharju -reitille. Salvosenmäen kupeeseen saavuttuasi polkuja risteilee rastilla 51 joka suuntaan.

Älä seuraa Iso-Parran luontopolkua äläkä voimapolkua vaan jatka mahdollisimman suoraan luoteeseen.  Kulje pienen harjanteen päälle nouseva polkua pitkin Tervalahden pohjukkaan saakka. Jatka edelleen harjannepolkua pitkin kohti pohjoista. Älä eksy rantapoluille. Jos nälkä tai jano iskee tässä vaiheessa, voit tehdä pienen koukun oikealle Pieksän ladun kahvilalle, jonne reitti päätyy vasta vähän myöhemmin. Jos jaksat vielä, niin jatka harjanteen päällä kulkevaa polkua pohjoiseen. Alueella on paljon polkua joita ei näy kartassa. Alueella on myös paljon frisbee golf -pelaajia. Varo lentäviä lautasia! N. 39 km tienoolla kaarra vasemmalle länteen kohti vedenjakajareitistön P3-pysäköintialuetta (ei siis sama kuin Halloween hiken P3!).  Pysäköintialueelta kulje polkua pitkin pohjoiseen kunnes vasemmalle jatkuu MTB Partaharju -reitti ja olet rastilla 52.

Jatka MTB Partaharju -reittiä pitkin länteen kunnes olet lähes Nikulanmäen päällä. Hakkuuaukean kulmasta lähtee jyrkästi oikealle takaviistoon pieni polku jota pitkin voit lasketella radan kupeeseen rastille 53. Nyt voit nousta takaisin Nikulanmäelle MTB Partaharju -reitille vähän suurempaa uraa pitkin. Seuraa viitoitettua reittiä aina rastille 54 saakka.

Jatka vasemmalle pohjoiseen kulkeaa polkua pitkin. Nyt saat hetken aikaa urakoida ylös ja alas kulkevaa reittiä. Saavut lopulta jo aiemmin tuttuun risteykseen, josta kuljit P3-pysäköintialueelle. Nyt jatka suoraan pohjoiseen äläkä erehdy pysäköintialueen suuntaan. Juuri ennen rantaa saavut polkujen risteykseen rastille 55.

Seuraa rantapolkua etelään kunnes saavut Pieksän ladun majalle. Pidä ansaittu tauko kahvilassa. Muista varata kahvilaa varten käteistä rahaa. Jos saavut paikalle jo pe-la-yönä, vilkaise mitä löytyy kodasta. Hieman ennen ladun majaa on polun varrella hyvä lähde, josta voit ottaa juomavettä. Käytä paikalla olevaa sankoa äläkä sotke lähdevettä omalla pullolla.

Majan kupeesta jatkuu hyvä polku läheisen niemen kärkeen. Niemestä polku jatkaa Tervalahden rantaa seuraillen lahden pohjukkaan asti. Olet ollut täällä jo aiemmin, muistatko? Nyt voit jatkaa etelää kohti tulomatkalle käytetyn harjannepolun länsipuolella kulkevaa voimapolkua. Päädyt lopulta jo aiemmin tutulle rastille 54. Älä nyt turhaan leimaa tätä rastia vaan jatka eteenpäin kunnes saavut tielle. Heti seuraavan vasemmalle kääntyvän pihatien vierestä jatkuu polku lounaaseen. Seuraa polkua Partaharjuntielle. Ylitä tie. Polku jatkuu hieman kaartaen kohti etelää, ylittää vaunupajan ja jatkuu edelleen kunnes päättyy Norotielle. Siirry viereiselle Partaharjuntielle ja sen varressa kulkevalle kevyen liikenteen väylälle. Jatka tietä pitkin etelään. Ylitä rata. Saavut Likolamminsuolle. Heti suon ylityksen jälkeeen tien oikealla puolella alkaa polkuverkosto. Jatka polkua suoraan kohti lounasta. Sähkölinjalla on polun risteys. Jatka vasemmalle kunnes saavut Kaakinmäenkadulle. Kulje hitunen oikealle, niin tien ylitse suuntautuu pieni polku. Ylitä tie. Heti tien toisella puolella oikealle jatkuu polku. Seuraa tätä polkua Kontion urheilukentälle. Siirry urheilukentän laitaa pitkin kentän lounauspäästä alkavalle tielle. Tien kulmasta jatkuu polku lounaaseen. Seuraavassa polkujen risteyksessä on rasti 58.

Jos jatkat pitemmille matkoille, kulje seuraavaksi länteen, ohita koulu ja saavut pysäköintialueelle P2. Voit nyt hakea lisäevästä autostasi. Jatka lukemista 75 km ohjeesta.

Jos sinulle riittää 50 km, niin lähdet rastilta 58 itään kunnes saavut Riekontielle. Jatka Riekontietä etelään Kontiopuistontielle ja sitä pitkin vasemmalle. Ylitä Yhdystie (23). Olet nyt vesilaitoksen tiellä. Kulje vesilaitoksentietä suoraan koilliseen. Haukkulan kohdalla tiessä on levennys. Levennyksen kohdalta lähtee polku itään. Polku ylittää sähkölinjan ja kääntyy kaakkoon. Seuraa polkua kunnes saavut Kukkkarojärven rannalle ja rastille 59.

Rastilta 59 jatka rantapolkua seuraillen kohti pohjoista. Kulje koko ajan lähinnä rantaa kulkevaa polkua niin et eksy. Lopulta polku tuo sinut Varkaudentielle. Kulje tien oikeaa laitaa pitkin oikealle 250 metriä, niin saavut Nikkarilan risteykseen. Kulje Metsäopistontietä Nikkarilaan. Muista leimata maalirasti muistomerkin kohdalla. Olet perillä!

75 km

Aloita ensin 50 km reitillä. Jatka tällä ohjeella haarautumiskohdasta rastilta 58.
75 kmSeliteKm
74Risteys59.9
75Rakennelma64.4
76Risteys65.2
77Tulipaikka67.1
MaaliMuistomerkki71.6

Rastilta 58 kulje länteen, ohita koulu ja saavut pysäköintialueelle P2. Voit nyt hakea lisäevästä autostasi.

Jatka pysäköintialueen lounaiskulmasta 300 metriä länteen. Käänny oikealle pohjoiseen. Jatka pohjoiseen kunnes saavut Kaakinmäenkadulle. Ylitä Kaakinmäenkatu.  Neste Pieksämäki on vieressä ja avoinna klo 06-21. Viereinen Sale Kontio Park on avoinna klo 07-21. Jos aiot nautiskella pitemmän kaavan kautta, voit poiketa syömään myös Jen Thairuokaan (klo 12-18). Jen Thairuoasta voi tilata etukäteen myös noutoruokaa. Jen Thairuoka on ratamestarin suosikki 😋

Reitti jatkuu Kaakinmäenkatua pitkin lounaaseen. Ylität junaradan. Heti junaradan ylityksen jälkeen oikealla on Citymarket (avoinna 08-21). Pujahda Citymarketin kulmalta Pieksänjärven rantaraitille. Jatka rantaraittia pitkin kohti länttä. Kulje koko ajan rannimmaista polkua pitkin. Muista poimia matkalla Hiekanpäänniemen kärjessä oleva rasti 70.

Jatka kulkemista rantapolkua. Polku kääntyy kohti pohjoista. Polku pienenee ja teknistyy ja hankaloituu, mutta lopulta saavut Pohosjoelle, jonka kupeessa olevassa polkuristeyksessä on rasti 71. Ennen rastille saapumista saat vaihteeksi nauttia teknisemmästä polusta. Polku tuo sinut Pohosjoentielle. Käänny vasemmalle, kulje n. 60 metriä ja ylitä Pohosjoentie. Pieni polku lähtee tien toiselta laidalta ja tuo sinut n. 80 metrin kulkemisen jälkeen leveälle helppokulkuiselle polulle. Ylitä Pohosjoki siltaa pitkin. Jatka polka etelään seuraavalle sillalle. Heti sillan jälkeen käänny oikealle. Ylität jälleen puron siltaa pitkin. Älä erehdy sillan jälkeen pohjoiseen lähtevälle polulle vaan jatka suoraan lounaaseen kaartavaa polkua pitkin. Sadetilanteesta riippuen nyt on hyvä mahdollisuus kastella varpaita viimeistään Kirkkojoen kohdalla. Majavat asuvat täällä eikä koskaan voi tietää kuinka hyvin joki on padottu. Kirkkojoen ylitksen jälkeen oikealle länteen lähtee jokivarressa kulkeva luontopolku. Samaan suuntaan lähtee myös latu pohja. Reitti on piirretty latupohjaa pitkin, mutta voit valita myös luontopolun, jos se näyttää kuivemmalta vaihtoehdolta.

Saavut Nuuvinmajalle Nuuvinlahden pohjukkaan. Täällä voit vääntää sukkia kuiviksi ja ehkä jopa vaihtaa kuivat sukat ja asettaa muovipussit niiden päälle. Jatka matkaa Nuuvinlahden rantapolkua pitkin vasemmalle lounaaseen. Rantapolku tuo sinut Vangasniemen kärkeen rastille 72. Nyt pitäisi olla taas kuivempaa maastoa.

Jatka Vangasniemen kärjestä rantapolkua pitkin etelään. Ohitat leirikeskuksen. Polku yhtyy lopulta Vangasniementiehen. Jatka tietä pitkin samaan suuntaan. Ohitat hautausmaan. Hautausmaan jälkeen polku erkanee tiestä oikealle. Kulje polkua kunnes vasemmalle risteää polku, joka tuo sinut Suonenjoentielle. Jos kuljit polkua pitkin Vangasjärventielle asti, menit hieman liian pitkälle. Ylitä Suonenjoentie. Rasti 73 löytyy lintutornilta Vehkalammen rannalta.

Pisimmät reitit erkanevat tässä 75 km reitistä. Jos jatkat pidempiä reittejä, lue seuraavaksi 100 km ohje.

75 km reitti jatkuu lintutornilta etelään Vehkalammen luontopolkua pitkin. Seuraa luontopolkua aina järven itälaidalle saakka. Sieltä löytyy polkujen risteyksestä rasti 74. Nyt voit poistua järven rantapolulta ja jatkaa oikealle koilliseen kohti Kirkkomäkeä. Mäen päällä ohitat kirkon. Ooh, reitillä on jopa yksi mäki 😁Jatka Kirkkotietä kaakkoon Alatalon kadulle. Jatka Alatalon katua vasemmalle koilliseen, ylitä Huvilakatu ja kulke Opintietä pitkin uimahallille. Uimahallin ja urheilutalon välistä pääset Kuntoraitille. Kulje Kuntorattia pitkin Tapparakadulle. Tapparakadun päässä on terveyskeskus, jonka voit ohittaa lounausnurkalta. Kulje terveyskeskuksen eteläpuolelta kulttuurikeskukselle, jonka voit ohittaa pohjoispuoletlta. Nyt voit suunnata parhaaksi katsomaasi reittiä pitkin kohti rautatietä ja jo aiemmin ohitettu Citymarketia. Tarvitsetko lisää evästä? Käy kaupassa.

Ylitä rata, mutta kulje tällä kerralla tien eteläpuolta. Heti radan ylityksen jälkeen käänny ensimmäisestä risteyksestä oikealle Joroistentielle. Käänny heti seuraavasta oikealle. Päädyt radan varteen. Kulje vanhan museoaseman takaa etelää kohti kunnes asema-alueen päättyessä alkaa hyvä polku. Seuraa polkua rastille 75, joka on hieno ja jännittävä bunkkeri. Älä mene bunkkeriin sisälle, koska se on täynnä lasinsiruja ja romua.

Jatka samaa polkua eteenpäin. Ennen aukiolle saapumista käänny oikealle lähtevälle polulle. Polku ylittää pienen suon. Saavut vanhalle käytöstä poistetulle radalle. Jatka vanhaa rataa pitkin vasemmalle kaakkoa kohti. Huom. ratapölkyt ovat kostella säällä erittäin liukkaita! Kulje varovasti. Rasti 76 on vanhan radan ja tien risteyksessä.

Kulje teollisuustietä vasemmalle kunnes saavut Joroistentielle. Kulje kevyen liikenteen väylää oikealle. Ylitä Joroisten tie. Ylitä Yhdystie. Saavut Peiposjärventielle. Reilun 100 metrin päässä Peiposjärventien ja Yhdystien risteyksestä lähtee vasemmalle pohjoiseen pieni polku. Kulje tätä polkua pitkin Tahinlammen ympäri kulkevalle pitkostetulle polulle. Jos tämä pieni yhdyspolku vaikuttaa liian märältä, voit myös kiertää oikealta jatkamalla Peiposjärventietä vähän pitemmälle ja ottamalla seuraavan polun vasemmalle.

Tahinlampea kiertävä pitkospuupolku voi olla liian huonossa kunnossa pyöräilyyn. Taluta pyörää 300 metriä pohjoiseen, kunnes saavut pitkospuiden risteykseen. Seuraa vasemmalle pohjoiseen jatkavaa Jänisvuoren kierroksen polkua kunnes saavut Tahinsuon kummulla olevalle nuotiopaikalle ja rastille 77. Älä palaa suolle vaan jatka  nuotiopaikalta polkua pitkin kohti itää.  Saavut pian leveämmälle uralle, jota pitkin pääset kulkemaan luoteeseen ja lopulta vesilaitoksen tielle.

Jatka maaliin 50 km reitin loppuohjeen mukaisesti rastin 59 kautta.

100 km

Aloita ensin 75 km reitillä. Jatka tällä ohjeella haarautumiskohdasta rastilta 73.

100 kmSeliteKm
MaaliMuistomerkki100.7
Lintutornin ja rastin 73 jälkeen palaa takaisin Suonenjoentien länsipuolelle. Seuraa Suonenjoentietä etelään Pieksämäen ABC:lle saakka. ABC on avoinna klo 06-21. Nyt kannattaa täyttää eväsvarastot, koska seuraavat 33 km on selvittävä ilman huoltopaikkoja.

ABC:lta jatka Jyväskyläntietä seuraillen kohti länttä n. 2,4 km.  Nyt vasemmalle lähtee pyörätie, joka alittaa junaradan. Ylitä seuraavaksi Järvisuomentie (23). Jatka ylityksen jälkeen kohti etelää. Käänny heti seuraavasta polkuristeyksestä oikealle. Nyt saavut rastille 100.
BONUS: Rastilla 100 on pe-la-yönä myös jonkin verran juomavettä tarjolla

Seuraile polkua ja Veksinraittia. Ylität Lötönpuron. Puron ylityksen jälkeen jatka vasemmalle kääntyvää polkua pitkin. Varo, että et saa pajun oksista iskua naamaasi. Polku saapuu Metosniementielle. Ylitä tie. Jatka pellon poikki kulkevaa polkua pitkin. Hyvä polku jatkuu metsän reunasta. Älä aja liian pitkään suoraan vaan käänny vasemmalle silloin, kun talo alkaa näkyä. Seuraava risteys vielä vasemmalle ja seuraava oikealle, niin päädyt Leppäkankaantielle. Kulje Leppäkankaantietä oikealle kaakkoon aina seuraavaan tien mutkaan saakka. Heti mutkan jälkeen lähtee ura vasemmalle. Jatka tätä uraa, kunnes saavut seuraavalle tielle ja rastille 101.

Jatka tietä pitkin oikealle. Käänny heti seuraavasta oikealle Kivisalmentielle. Laskettele Kivisalmea kohti etelää kunnes vasemmalle lähtee leveä polku. Jatka tätä polkua pitkin kohti etelää. Ohitat kaksi vasemmalle kääntyvää polkua.

Saavut lopulta avosuolle. Suo ei ole niin märkä, kuin ensisilmäyksellä näyttää. Heti metsän reunalla on märempi kohta, jonka voit ohittaa vasemmalta mättäitä pitkin. Mättäitä pitkin pääset helposti suon keskellä kulkevalle ojalle, joka on kokonaan sammaleen peittämä. Taas vasemmalta puolelta mättäiden kautta pääset tämänkin kohdan yli varpaita kastelematta. Älä säikähdä vaikka sammalikko hieman hyllyy allasi, mutta älä myöskään jää siihen seisoskelemaan. Testatusti sammal kantaa ainakin 80 kiloa 😁 Ojan ylityksen jälkeen voikin hypätä pyörän selkään ja ajaa loppusuon ylitse. Leveillä nakeilla onnistunee koko suon ylitys ajamalla.

Suon jälkeen polku jatkuu pienempänä ja paikotellen tukkoisena. Lopulta polku katoaa kokonaan. Oikea reitti on merkitty kuitunauhoilla. Seuraa nauhoja kunnes uusi polku alkaa. Polku yhdistyy lopulta sievään metsäautotiehen. Nyt voit hengähtää. Olet rastilla 102. Yksi rymypätkä on selvitetty! 😂

Kulje metsäautietä pitkin etelää kohti 2,5 km. Käänny risteyksestä oikealle. Jatka 300 metriä. Käänny vasemmalle. Jatka taas 300 metriä. Käänny oikealle ja kulje reilu 600 metriä, niin saavut rastille 103.
Metsäkone on hieman sotkenut alueen polkuja. Jatka rastilta vasemmalle itää kohti. Kohta koneurasta erkanee oikealle pieni sievä vähän kuljettu polku. Jatka tätä polkua pitkin. Älä erehdy järven rantaan vaan seuraa polkua ylös mäelle. Ylempänä polku muuttuu selvemmäksi. Lopulta pääset useamman uran risteykseen. Jatka oikealle hienon kangasmetsän poikki kulkevaa polkua. Nautiskele seuraavat 2,3 km. Saavut Iso-Naakkiman hiekkarannalle.

Jatka neulaspolkua pitkin vasemmalle rantaa seuraillen, kunnes saavut tielle. Tee pieni koukkaus vasemmalle pohjoiseen ja käy keittokatoksella leimaamassa rasti 104. Palaa takaisin rantapolulle. Kulje rantapolkua pitkin itää kohti kunnes polku muuttuu tieksi. aja tietä reilut 600 metriä. Oikealle lähtee pieni polku. Seuraa tätä polkua itään.  Seuraava polkujen risteys on merkitty kuitunauhoilla. Jatka vasemmalle lähtevää polkua. Jos päädyit hakkuuaukolle, menit risteyksestä ohi. Polku siirtyy männiköstä kuusikkoon, ylittää ojan ja muuttaa hetkeksi vaikeakulkuiseksi.  Pääset lopulta Ketveleentielle ja rastille 105.

Jatka Ketveleentietä vasemmalle pohjoiseen 1,5 km. Alueella voi liikkua hevosia. Jos hevoskärry tai ratsastaja tulee vastaan, niin hiljennä. Käänny vasemmalle. Jatka kohti pohjoista. Jos eteesi tulee puomi, olet eksynet vahingossa väärälle tielle. Sähkölinjan jälkeen polku erkanee vasemmalle länteen. Erkanemispisteessä on rasti 106. Polku menee hetken sähkölinjan suuntaisesti, kunnes kurvaa oikealle luoteeseen.

Jatka polkua pitkin seuraavalle tielle asti. Jatka tietä oikealle. Käänny seuraavasta risteyksestä vasemmalle luoteeseen. Tie muuttuu koneuraksi. Uran oikealle puolella oleva hakkuuaukio loppuu. Hakkuuaukean lopusta jatka n. 200 metriä. Oikealle lähtee kuitunauhoilla merkitty umpimetsäoiko. Kulje kuitunauhoja seuraten seuraavalle polulle. Jos olet allerginen umpimetsälle, voit myös jatkaa nykyistä kulku-uraa seuraavalle tielle ja koukata sieltä seuraavalle rastille. Kuitunauhaosuuden jälkeen pääset hienolle polulle. Jatka tätä polkua autiotalon ohitse pohjoista kohti. Polkujen risteyksessä valitse vasemmalle lähtevä haara. Polku tuo sinut metsästysseuran kodalle, joka on rasti 107.

Jatka kodalta tietä pitkin oikealle itään, kunnes vasemmalle pohjoiseen kääntyy pieni polku. Pääset tätä polkua pitkin hevoslenkille, jota voit jatkaa oikealle. Varo mahdollisia ratsastajia. Päädyt pellon kulmaan. Jatka pellon reunaa pitkin tielle. Käänny vasemmalle. Jatka tietä pitkin maston kupeessa olevalle aidalle. Aidan länsilaitaa seuraillen lähtee hyvä polku. Kulje polkua pitkin kunnes polku lähes katoaa hakkuuaukon kohdalla. Pääset parin metrin huonomman pätkän jälkeen tielle. Tien vastapuolelta jatkuu hyvä polku koilliseen. Seuraa tätä polkua linjalle ja rastille 108.

Jatka polkua pitkin edelleen linjaa alas. Vasemmalle kääntyy hyvä polku, joka vie sinut tien päässä olevalle sähkökaapille.  Tien mutkasta jatkuu hyvä vaikkakin alussa hieman peitteinen polku luoteeseen. Polku tulee T-risteykseen. Jatka oikealle. Seuraile polkua kunnes talo alkaa näkyä metsän takaa. Älä mene pihalle saakka vaan käänny ajoissa vasemmalle. Polku liittyy lopulta leveämpään polkuun, jota pitkin lähdet vasemmalle pohjoista kohti. Jatka pohjoiseen kunnes pääset tielle. Käänny oikealle ja kulje päällystetylle Pirttimäentielle. Seuraa Pirttimäentietä vasemalla kohti pohjoista. Ylitä Järvisuomentie (23). Jatka Nokkalantietä pohjoiseen. Käänny oikealle Luhtikadulle. Luhtikadun ja Käräjätien risteyksestä lähtee oikealle kevyen liikenteen väylä. Jatka tätä junaradalle ja rastille 109.

Jatka kevaria pitkin pohjoiseen. Siirry tielle. Jatka kohti pohjoista. Saavut urheilukentän kulmalle. Voit nyt valita mieleisesi reitin kohti rautatieasemaa ja junaradan ylitystä.  Voit mennä Häyrisentietä tai pohjoisempaa Keskuskatua. Häyrisentie tulee suoraan Prisman kulmalle. Nyt voi olla hyvä hetki täydentää eväsvarastoja. Keskuskatu ohittaa Hesburgerin (avoinna 10-23) ja Citymarketin.

Päästyäsi radan ylittävälle sillalle voit jatkaa maaliin 75 km reitin loppuohjeen mukaisesti rastien 75, 76, 77 ja 59 kautta.

130 km

137Risteys125.9
138Risteys132.3
MaaliMuistomerkki134.4

Aloita ensin 100 km reitillä. Jatka tällä ohjeella haarautumiskohdasta Nikkarilasta.  Nikkarilassa poikkeaminen ei ole välttämätön, mutta jos olet liikkeellä juosten ja haluat ITRA-pisteitä, on koko reitti kuljettava. Muut voivat halutessaan oikaista suoraan rastille 130.

Jatka matkaa Nikkarilan päärakennuksen takaa lähtevää rantapolkua pitkin. Polku liittyy lopulta Partaharjun yhdysreittiin. Kulje Varkaudentietä 350 metriä oikealle ja käänny sen jälkeen vasemmalle Jäppiläntielle. Jatka Jäppiläntietä reilut 350 metriä kunnes oikealle lähtee MTB Ukonkankaan reitti. Seuraa MTB Ukonkankaan opasteita kunnes saavut teiden risteykseen rastille 130.

Seuraa MTB Ukonkankaan reittiä, kunnes reitti ylittää sähkölinjan. Olet nyt rastilla 131.

Seuraa edelleen MTB Ukonkankaan reittiä Pentinlammentielle saakka. Ylitä Pentinlammentie ja jatka metsätietä pitkin kohti pohjoiset. Seuraa tietä Salvosenmäkeä kohti kunnes polku lähtee oikealle. Jatka tätä polkua pitkin Iso-Parran luontopolulle. Seuraa luontopolkua pohjoista kohti Salvosen rantaan. Luontopolku on vedenjakajareitistön MTB-polkuja haastavampi kulkea. Kulje luontopolun opasteita seuraillen Salvosen pohjoispäähän saakka. Muista leimata järven kaakkoispäässä Ukonlamminpuron kohdalla oleva rasti 132.

Järven pohjoispäässä kulje Ristikiventietä pitkin pohjoiseen. Tie yhtyy lopulta Partaharjuntiehen. Jatka Partaharjuntietä pitkin pohjoiseen. Heinälammen ja sitä ympäröivän suon jälkeen käänny vasemmalle. Ura vie sinut radan varteen rastille 133.

Radan suuntaisesti jatkuu hyvä ura kohti pohjoista. Seuraa uraa kunnes siitä erkanee pienempi neulaspolku oikealle ylämäkeen. Polku tuo sinut Pysäkkitielle. Ylitä junarata Pysäkkitietä pitkin. Junaradan ylityksen jälkeen käänny pian vasemmalle Salonsaarentielle. Seuraa tietä kunnes saavut järven rantaan ja laavulle. Laavun takaa kulkee polku kohti partiomajaa. Hieman ennen majaa lähtee oikealle pienempi polku kohti Pieksänniemen kärkeä. Käy Pieksänniemen kärjessä leimaamassa rasti 134 ja palaa samaa reittiä takaisin laavulle.

Palaa samaa tietä kuin tulitkin, kunnes tie nousee harjulle. Harjun päälle lähtee pieni polku. Kulje polkua pitkin harjun päällä kunnes olet aitauksen kulmalla rastilla 135.

Jatka samaa polkua eteenpäin, kunnes aitauksen jälkeen pääset laskettelemaan oikealle alas harjulta. Jatka nyt tietä pitkin kohti etelää kunnes saavut Petronniementien risteykseen. Jatka Petronniementietä ja käänny heti vasemmalle lähtevälle polulle. Polku tuo sinut Kukkaroniementielle ja rastille 136.

Jatka samaa tietä pitkin etelää kohti kunnes oikealle haarautuu kevyen liikenteen väylä. Kevarin vieressä kulkee kohta myös hyvä polku järven puolella. Seuraile juurakkoiseksi muuttuvaa polkua ja järven rantaa Tahinniemen kärkeen ja edelleen Heineniemeen, jossa polkujen risteyksessä on rasti 137.

Jatka samaa hienoksi neulaspoluksi muuttunutta polkua asuinalueelle asti. Nyt voit valita kuljetko asuinalueen keskellä kulkevaa kevaria pitkin vai tietä pitkin. Jatka kuitenkin etelää kohti kunnes saavut jo tutulle alueelle Citymarketin nurkalle.

Pisin 160 km reitti haarautuu tässä kohdassa.

Jos 130 km riittää, niin ylitä junarata jo tuttua reittiä pitkin. Jatka Kaakinmäenkatua pitkin Varkaudentielle saakka. Risteyksen jälkeen oikealla näkyy Haukkulan halli. Hallin ja tien välissä kulkee hyvä polku. Siirry tieltä polulle. Hallin ohituksen jälkeen polku kääntyy kohti vesilaitosta . Polun ja tien risteyksessä on viimeinen rasti 138.

Nyt voit jatkaa maaliin jo melkein tuttua reittiä pitkin. Varkaudentien suuntaisesti kulkee hyvä polku, jota voit seurailla. Polku piipahtaa Kukkarojärven rantaan ja palaa lopulta Varkaudentielle. Kulje nyt maaliin jo 100 km reitistä tuttua loppureittiä pitkin.

160 km

166Risteys156.5
167Risteys160.9
MaaliMuistomerkki161.9

Kulje ensin 130 kilometrin reittiä Pieksämäen Citymarketille asti. Jatka sen jälkeen tällä ohjeella.

Seuraa 75 km reittiä rastilta 74 eteenpäin väärään suuntaan 😁Voit
myös valita mieleisesi reitin Citymarketilta Kirkkomäen päälle kirkon kulmalle asti. Kirkolta lähde laskettelemaan lounaaseen ensin tietä pitkin ja sitten polkua pitkin. Lopulta saavut Vehkalammen rannan tuntumaan luontopolun risteykseen rastille 74.

Jatka luontopolkua pitkin kohti pohjoista. Lähellä Uuhilammen eteläpäätä luontopolku ja latu-ura risteävät. Olet rastilla 160.

Jatka latupohjaa pitkin Uuhilammen länsilaidalle. Saavut jo aiemmin tutulle Kirkkojoelle. Voit taas valita kuljetko Kirkkojen varressa kulkevaa luontopolkua vai vähän aiemmin vasemmalle haarautuvaa latupohjaa pitkin Nuuvinmajalle. Nuuvinmajalta reittisi jatkuu tällä kerralla pohjoiseen rantapolkua seuraillen. Järven pohjoispäässä pokku saapuu sähkölinjalle ja rastille 161.

Kulje sähkölinjalla olevaa polkua pitkin länteen kunnes saavut Vilhulantielle. Käänny vasemmalle ja heti seuraavasta oikealle Myllytielle. Kulje Myllytietä n. 300 metriä. Vasemmalle lähtee heinikkoitunut polku-ura, jossa näkyy kuitenkin kulkujälkiä. Uralla on joitakin ojanotkoja, mutta kaikki ovat pyörällä yli ajettavia.

Kulje tätä uraa pitkin etelään seuraavalle metsätielle saakka. Käänny oikealle ja jatka pellon kulmaan asti. Jatka nyt pellon laitaa seuraillen pellon etelälaitaan, josta jatkuu selkeä polku. Olet rastillla 162.

Heti pellolta poistumisen jälkeen voit valita kuljetko merkittyä reittiä eli ensin vähän matkaa pellon laidan suuntaisesti vai otatko hieman nopeakulkuisemman kiertoreitin suoraan etelään. Oikealle lähteä ura on aluksi hieman tukkoinen, mutta paranee pellolta etäännyttäessä. Seuraa polkua Rantasiilintielle saakka. Hyvä polku jatkuu heti tien toisella puolella. Jatka tätä polkua seuraavalle tielle. Käänny vasemmalle ja jatka tietä hakkuuaukon kulmaan. Aukon kulmasta ennen rakennusta lähtee hyvä polku etelää kohti. Jatka tätä polkua seuraavalle tielle, ylitä tie ja jatka taas tien toisella seuraavaa polkua. Saavut Männikkötielle. Joudut menemään Männikkötietä hitusen vasemmalle ja taas jatkuu hyvä polku kaakkoon. Jatka tätä polkua pitkin Peltolantielle asti. Nyt kulje Peltolantietä oikealle lounaaseen vajaan kilometrin verran. Vasemmalle lähtee hieman huonosti erottuva sammaleinen vanha koneura. Ura paranee pian tieltä poistumisen jälkeen. Kulje tätä uraa reilut 200 metriä. Ura lähtee kääntymään oikealle lounaseen, mutta oikea reitti kääntyy koilliseen. Polkua ei juurikaan erota risteyskohdassa.  N. 30 metrin kulkemisen jälkeen hento polku erottuu maastosta ja yhdistyy lopulta isoon polkuun. Jos kuljet liian pitkälle, törmäät leveään ojaan. Seuraamalla ojaa koilliseen pääset taas isommalle polulle. Ylitä silta. Metsäkone on riehunut täällä. Alussa polku on ihan hyvä, mutta sitten se katoaa. Oikea reitti jatkuu kaakkoon, mutta kone on aika pahasti hävittänyt tai tukkinut polun. Seuraa maaston korkeinta kohtaa kaakkoon, jos et löydä polkua. Sillalta on n. 130 metrin matka seuraavalle ojalle, josta eteenpäin polku on taas hyvä. Ojalla olet rastilla 163. Eikö ole mukavaa välillä nauttia metsätalouden risuista? 😐

Nyt voit taas rallatella hyvällä polulla. Polku haarautuu, mutta voit valita kumman tahansa haaran. Molemmat tuovat metsätielle. Jatka metsätietä pitkin kaakkoa kohti. Saavut t-risteykseen, jossa voit oikaista kulman polkua pitkin. Hyvä polku jatkuu heti tien toisella puolella. Seuraa samaa asutuksen välissä kulkeaa polkua kaakkoon kunnes tie katkaisee polun. Lähde vasemmalle. Jatka koilliseen tien päähän. Tien päästä alkaa taas hyvä polku. Kulje tätä polkua, kunnes saavut leveämmälle hiihtopaanalle. Olet rastilla 164.

Jatka edelleen koilliseen saavut tielle. Käänny oikealle, niin kohta olet Jyväskyläntiellä. Jatka Jyväskyläntietä vasemmalle aina Pieksämäen keskustaan ja Citymarketin nurkalle saakka. Ylitä rata.  Käänny radan ylityksen jälkeen oikealle Joroistentielle. Jatka Joroistentietä kunnes saavut 100 km reitin loppukilometreistä tutulle osuudelle. Ylitä Yhdystie ja siirry Peiposjärventielle. Kulje Peiposjärventietä vajaa 500 metriä ja käänny vasemmalle polulle, joka tuo sinut Tahinlammen rantaan rastille 165.

Jatka Tahinlammen rantapolkua kaakkoa kohti aina Tahinlammen kaakkoiskulmaan saakka. Käänny tiukasti vasemmalle kohti koillista.  Polku ylittää suon ja nousee mäelle. Jatka kunnes olet Jänisvuoren kupeessa polkujen risteyksessä rastilla 166.

Jatka oikealle lähtevää polkua pitkin. Kulje Kukkarojärven rannan mukaisesti kohti kaakkoa. Seuraa mahdollisia polkuopasteita kohti Nikkarilaa ja Kukkarojärven lossia. Saavut lossille. Ylitä lossilla Kukkarojärvi. Nyt olet jo tutussa maastossa. Lyhin 30 km reitti meni tästä aivan läheltä ohi. Jatka jo tuttuja polkuja pitkin luoteeseen Kukkarojärven rannan suuntaisesti. Pian laavun ohittamisen jälkeen oikealle haarautuu pienempiä neulaspolkuja. Voit kulkea näitä pitkin tai samaa reittiä kuin alkumatkasta. Seuraa opasteita kohti Nikkarilaa. Kukkkarojärven ja Mannisenlammen välisen kannaksen ohituksen jälkeen vasemmalle lähtee pienempi polku. Jatka tätä polku pitkin seuraillen Kukkarojärven rantaa. Saavut polun kulmaan rastille 167!

Jatka oikealle kääntyvää polkua, joka tuo sinut taas opastetuille poluille. Kulje Nikkarilaan samaa reittiä kuin alkumatkasta. Muista leimata maalirasti muistomerkin luona!